پر بازدیدترین
خبر های ورزشی
آمار سایت
امروز
-1
دیروز
-1
هفته
-1
ماه
-1
کل
-1
 
کد مطلب: 251147
دستمزد کارگران اثر ناچيزي در رشد تورم دارد/ عيدي کارگران امسال چقدر است؟
تاریخ انتشار : 1400/09/20 09:59:40
نمایش : 1332
نماينده کارگران در شوراي‌عالي کار با بيان اينکه تأثير دستمزد کارگران در افزايش نرخ تورم ناچيز است، گفت: مبلغ عيدي کارگران در آخر هرسال به‌درستي لحاظ نمي‌شود.

به گزارش پايگاه خبري تحليلي پيرغار، فرامرز توفيقي رئيس کميته دستمزد و نماينده کارگران در شوراي‌عالي کار در گفت‌وگو با خبرنگار اقتصادي شبکه اطلاع‌رساني راه دانا؛ درباره آخرين موضوعات بررسي شده در جلسه کميته دستمزد و شوراي‌عالي کار باتوجه‌ به وضعيت معيشت کارگران، اظهار کرد: دريافتي کارگران نتيجه، دستمزد و تلاش آن‌ها است، در واقع کارگران باعث ايجاد توليد ناخالص ملي مي‌شوند و دستمزد آن‌ها بخشي از همين ارزش افزوده توليد است؛ بنابراين بين دستمزد کارگران و حقوق کارمندان باتوجه‌به عملکرد و نقش آنها در توليد و ميزان دستمزد باتوجه‌به نرخ تورم، بسيار کمتر از کارمندان است.

دستمزد کارگران اثر ناچيزي در رشد تورم دارد


نماينده کارگران در شوراي‌عالي کار گفت: اثر دستمزد کارگران در تورم نسبت به حقوق‌هاي نجومي که عده‌اي از مديران و کارمندان دولت مي‌گيرند، بسيار ناچيز است. تأثير واقعي در تورم را دريافت‌هاي چند ده ميليوني دولتي‌ها دامن مي‌زند نه دستمزد کارگران؛ وقتي اين را در کنار تورم سنگين ۵۰ درصدي که دولت قبل و همين نجومي بگيران به کارگران که بزرگ‌ترين قشر مردم هستند، تحميل کردند قرار دهيم، عدم تأمين معيشت اين قشر معنادار خواهد شد.

توفيقي با اشاره به تأثير تورم بسيار بالاي سال گذشته بر معيشت خانواده‌هاي کارگري، بيان کرد: اگر فرض کنيم تورم صفر باشد، بازهم با توجه تورم شش‌ماهه نخست سال آينده و افزايش هزينه‌هاي سبد معيشت کارگران که خواسته يا ناخواسته به آنها تحميل مي‌شود، بايد از هم اکنون در نظر گرفته و برعکس سال‌هاي گذشته در دستمزد سال آينده جبران شود.

وي باتوجه‌ به تعيين رقم سبد حداقل معيشت کارگران ادامه داد: مثلاً در سامانه بازرگام، برنج دولتي با هزار دشواري و محدوديت را نبايد به‌عنوان پايه براي سبد معيشت در نظر گرفت و در راستاي احقاق حق کارگران قيمت واقعي برنج در بازاري که به‌سادگي در دسترس است، بايد مبنا قرار گيرد. دولت و شرکاي کارگران بايد به سمت مبنا قراردادن تورم واقعي تمايل نشان دهند نه يک‌روند تصنعي.


عيدي کارگران امسال چقدر است؟

رئيس کميته دستمزد شوراي‌عالي کار در مورد رقم عيدي کارگران در سال جاري، گفت: بر اساس قانون کار عيدي کارگر ۲ برابر حداقل دستمزد مصوب آن سال است، به شرطي که از ۳ برابر دستمزد بيش‌تر نباشد؛ يعني اگر کارگري حداقل دستمزد را بگيرد بايد دوبرابر حداقل دستمزد را عيدي دريافت کند و هرچه قدر دستمزد بالاتر بيايد، مبلغ عيدي هم‌افزايش مي‌يابد تا جايي که مبلغ عيدي بالاتر از ۳ برابر حداقل دستمزد نشود.

توفيقي تاکيد کرد: مشکل اينجاست که عيدي کارگران مانند عيدي کارمندان در آخر هرسال به‌درستي لحاظ نمي‌شود و هميشه مبناي محاسبه حداقل دستمزد آن سال است که اصلاح اين موضوع نيز از نظر نمايندگان کارگران، امسال بايد در کنار مبلغ سبد معيشت کارگران در کميته دستمزد شوراي‌عالي کار مدنظر قرار گيرد.



مبلغ عيدي همراه با حقوق بهمن و يا اسفند به کارگران پرداخت شود. 

به گزارش راه دانا، به‌موجب تصميمات اتخاذ شده ميزان حداقل دستمزد در سال جاري برابر با دو ميليون و ۶۵۵ هزار و ۴۹۵ تومان است؛ به‌اين‌ترتيب با احتساب دوبرابر حداقل دستمزد، کف عيدي کارگران ۵ ميليون و ۳۱۰ هزار و ۹۹۰ تومان حداکثر هفت ميليون و ۹۶۶ هزار و ۴۸۵ تومان است.

بر اساس قانون کار کليه کارگاه‌هاي مشمول قانون کار مکلف‌اند به هر يک از کارگران خود به نسبت يک سال کار معادل شصت روز آخرين مزد، به‌عنوان عيدي و پاداش بپردازند. مبلغ پرداختي از اين بابت به هر يک از کارکنان نبايستي از معادل نود روز حداقل مزد روزانه قانوني تجاوز کند.

انتهاي پيام/
 
 
 
 
ارسال کننده
ایمیل
متن
 
شهرستان فارسان در یک نگاه
شهرستان فارسان در يک نگاه

خبرنگار افتخاري
خبرنگار افتخاري

آخرین اخبار
اوقات شرعی
google-site-verification: google054e38c35cf8130e.html google-site-verification=sPj_hjYMRDoKJmOQLGUNeid6DIg-zSG0-75uW2xncr8 google-site-verification: google054e38c35cf8130e.html